„Hledáme nejlepšího Mladého chemika ČR“
10. 12. 2024 se uskutečnilo krajské kolo – test teoretických znalostí soutěže „Hledáme nejlepšího Mladého chemika“. Na SPŠCH v PU reprezentovaly naši školu žákyně 9. ročníku Ludmila Žampachová, Michaela Pavlišová a Agáta Kudynová. Celkem se krajského kola zúčastnilo 503 žáků z Pardubického, Královéhradeckého, Libereckého, Středočeského kraje a Kraje Vysočina, třicet dva nejúspěšnějších postupuje do regionálního finále, které se skládá z praktické zkoušky laboratorních dovedností. Nejméně dva nejlepší postoupí do celostátního finále, které se koná v prostorách Fakulty chemicko-technologické Univerzity PU.
Velkého úspěchu dosáhla a radost nám udělala Ludmila Žampachová, která postupuje do regionálního finále z fantastického 12. místa. Zahanbit se nenechaly ani zbylé dvě žákyně, které se umístily v první polovině soutěžního seznamu.
Všem děkuji za vzornou reprezentaci školy a Lidušce přejeme hodně štěstí 16. ledna v regionálním finále.
Mgr. Daniela Kosařová
Člověče, nezlob se, budou Vánoce:-)
Předvánoční těšení jsme se rozhodli žákům druhého stupně zpestřit již tradičním vánočním bruslením a letos ponovu turnajem deskových a karetních her s názvem “Člověče, nezlob se, budou Vánoce.”
Žáci 5. - 8. třídy byli rozlosováni do smíšených soutěžních čtyřčlenných týmů, ve kterých odehráli hru Člověče, nezlob se dle klasických pravidel. O přestávce se vylosovala třída, jejíž zástupci se museli posunout o určitý počet stolů po nebo v proti směru hodinových ručiček. Následovala karetní hra Prší, kdy se v rámci čtveřice odehrály celkem 4 partie. Po karbanu se opět zahýbalo se škatulaty a na soutěžící čekaly Piškvorky. Každý v týmu si postupně zahrál se svými soupeři.
Za jednotlivá umístění a výhry či prohry si soutěžící kroužkovali body, které se následně sečetly v rámci tříd. Cílem turnaje bylo posílit mezigenerační vztahy, naučit děti přijmout porážku, hrát podle pravidel a užít si pohodové dopoledne bez urážení a vztekání se. A jak to nakonec celé dopadlo? Podařilo se páťákům porazit nejstarší osmáky?
Na to se jich musíte již zeptat sami, protože Člověče, nezlob se, Vánoce už byly a odměny jsou již rozdány.
Mgr. Daniela Kosařová
PROSINEC V MŠ
První prosincový týden se nesl ve znamení Mikuláše a prvního adventního týdne.
Zhlédli jsme divadelní představení a užili jsme si dopoledne s Mikulášem, čertíky a
andílky. Zazpívali jsme si písničky, pověděli básničku zatancovali jsme si a společně
jsme ozdobili vánoční stromeček. Čertíkům jsme slíbili, že budeme hodní, budeme
pěkně jíst, budeme se mít rádi a pomáhat si. Na oplátku jsme dostali bohatou
nadílku.
Druhý adventní týden jsme se věnovali především vánoční besídce pro naše nejbližší
a také vánočním zvykům a tradicím. Myšičky psaly dopis Ježíškovi, tvořily vánoční
přáníčko a hrály hru: „Kolíčkovaná“, kde musely hledat stejnou barvu a stejný tvar.
V posledním předvánočním týdnu jsme navštívili vánoční výstavu "Bez stromečku
nejsou Vánoce" v Chlumětíně a měli jsme projektový den s dřevěnými hračkami
z Dědové. Kočičky 2x navštívily saunu a Myšičky byly na výletě v Hlinsku na Betlémě,
kde si prohlédly vánoční stromeček. Užili jsme si vánoční besídku - děti donesly
cukroví na ochutnávku a Myšičky měly „Štědrovečerní oběd“, kde si daly dobré jídlo a
přiťukli jsme si dětským šampaňským. Přišel Ježíšek a donesl nám do školky spoustu
krásných dárečků.
Ve třídě Sovičky jsme první týden v prosinci věnovali sv. Mikuláši a jeho
pomocníkům. Vyráběli jsme přáníčka, malovali andělíčky, skládali řetěz pro čertíky.
Další dva týdny už jsme se všichni těšili na Vánoce. Pilně jsme trénovali na vánoční
besídku pro rodiče. Dětem se moc povedla. Vyprávěli jsme si o vánočních zvycích,
vyzdobili si třídu vánočními ozdobami, vyrobili si svícínky, rozbalili si dárečky pod
stromečkem a zpívali koledy.
Tímto Vám přejeme krásné svátky a hodně štěstí, zdraví v novém roce.
MŠ Kameničky
9.12. jsme se žáky druhého ročníku navštívili divadelní představení na téma Vánoční čas.
Programem nás provázeli známé postavičky Jů, Hele a Muf s loutkoherci ze skupiny Loudadlo.
Někteří naši žáci se dokonce postavili i na jeviště a stali se součástí divadelního představení, kde se zpívaly známé vánoční koledy.
Ke všem divákům se tak přenesla vánoční atmosféra.
LISTOPAD V MŠ
V listopadu jsme uspořádali drakiádu s rodiči a kamarády z ostatních tříd.
V rámci zdravého životního stylu jsme začali navštěvovat saunu ve Svratce. Děti byly nadšené a moc se jim saunování líbilo. Ti nejodvážnější vyzkoušeli i studený bazének.
Myšičky se seznamovaly s tématy: svatý Martin a zima přichází. Poznávali jsme typické znaky zimy, sledovali jsme změny v přírodě. Tvořili jsme Martinova bílého koně, naučili jsme se básničku Kovej kovaříčku a opakovali jsme barvy při hře Kolíčkování (barvy podkoviček). Také jsme se začali učit básničky a písničky na Mikulášskou nadílku a besídku.
Listopad Kočičky zahájily tématem bezpečná cesta. Děti si prakticky vyzkoušely ochranné pomůcky. Například chrániče na ruce, kolena, lokty, cyklo helmu. Vyzkoušely si, jak jsou vidět různé barvy na oblečení a rozdíl při použití reflexních prvků. Seznamovali jsme se s dopravními značkami a mimo jiné jsme si hráli na jízdu autobusem. A opravdovým autobusem jsme jeli do sauny ve Svratce. Do naší třídy zavítala studentka SOŠPg, která u nás vykonávala praxi a provedla nás tématem: „Naše tělo a smysly, zdraví a nemoci“. Vyrobili jsme si vlastní lékárničku s teploměrem, stetoskopem, rouškou a léky Vyzkoušeli jsme různé vůně, chutě, hmatové a sluchové hádanky. Malovali jsme bez pomoci zraku na hudbu, kterou jsme poslouchali. Chodili jsme na procházky a užívali jsme si první sníh.
Listopad jsme ve třídě Sovičky začali v oblacích. Naučili jsme se písničku o drakovi , o tom jak létá, co mu k létání pomáhá. V dalším týdnu k nám přijel sv. Martin na bílém koni. Počítali jsme podkovy, zdramatizovali povídku o Martinovi a prošli zamrzlou cestičku. Poté jsme si zopakovali, jak funguje naše tělo, jakou funkci mají kosti, svaly a jak je používáme při pohybu. Na konci měsíce už jsme se začali těšit na Mikuláše. Vyrobili jsme si čertíky, naučili se básničky a konec měsíce jsme završili zpěvem písniček u rozsvěcení vánočního stromu.
S dětmi jsme tvořili výrobky na jarmark, který se velmi vydařil.
V prosinci nás čeká Mikulášská nadílka, besídky, Projektový den – polytechnické dílny a vánoční nadílka. 😊
PEK
Dne 4.11. jsem se společně s pátou třídou zúčastnila dvouhodinové přednášky od organizace Justice For Nature. První hodinu jsme se zabývali prevencí environmentální kriminality.
Jsou lidé, kteří hubí zvířata smrtelným jedem jménem karbofuran. Proč to lidé dělají, jak otráví zvířata, kde ten jed berou? Právě o tom jsme se bavili.
Tento jed používají nejen pytláci, ale i lidé, kteří chtějí zabránit tomu, aby se jim na pole, do rybníků a zahrad dostávali jiní živočichové. Jak se zvířata otráví? Je to prosté. Pomocí injekční stříkačky napíchnou lidé vajíčka jedem a ty dají na nějaká místa, kam zvířata chodí. Nebo posypou maso tím jedem a zvířata to snědí. Kde ten jed berou, když je v České Republice zakázán? Jsou schopni si pro něj dojet do jiného státu. Karbofuran se dá sehnat z Ukrajiny přes Polsko.
Co se stane, když zvíře sní maso s karbofuranem? Zvíře se začne dusit a nakonec se udusí. Jak se pozná, že dané zvíře zemřelo na otravu nebo na nemoc? Zvíře, které je otrávené karbofuranem, má křečovitou pozici. Zvíře, které zemřelo na nemoc, má většinou nohy pokrčené.
Kdyby jste někde v přírodě na takové zvíře narazili, rozhodně na něj nesahejte, ani se k němu pokud možno nepřibližujte. Jediné, co je správné, je jít od něj dál a zavolat na policii (158) nebo ještě lépe zavolat na číslo 733 744 277. To je číslo na ochránce přírody, kteří přijedou a vše vyřeší.
Druhou hodinu jsme se ještě chvíli věnovali tomuto tématu, a pak jsme si ukázali záběry z naší fotopasti, která zachytila nejen jaguára, ale i například tapíra nebo divoká prasata. Řekli jsme si, že fotopasti nejsou jen k obdivování zvířat. Jsou také používány ke sledování, jestli se v okolí pohybují pytláci. Pytláci si né vždy všimnou skryté fotopasti, ale když ano, většinou si zakryjí obličej. Na jedné z fotopastí byli záběry, jak možná pytláci nesli něco v pytli. Ale potíž je, že žádné důkazy o tom, že jsou to pytláci ještě nejsou.
Tato přednáška mě moc zaujala, byla velice poučná. Moc se mi to líbilo a jsem ráda že jsem na programu nechyběla.
Dorota Adámková a Nela Beinhauer
Dnes k nám do školy opět přijeli pracovníci z organizace JUSTICE FOR NATURE - Milan Jeglík a Zuzana Koloušková. První hodinu jsme probírali prevenci environmentální kriminality, konkrétně otravy zvířat karbofuranem, což je trestný čin. V naší zemi je to nelegální od roku 2008. Otravu nejvíce provádějí myslivci a rybníkáři. Nejčastěji jsou tráveny lišky, vydry a draví ptáci. Také nám ukázali fotky otrávených zvířat - poznají se tak, že jsou v křečovité poloze s vyceněnými zuby. Ptáci mají zatnuté drápy a často v nich mají hroudy hlíny.
Druhou hodinu nám ukázali fotky z naší fotopasti. Byl tam třeba tapír, ale i nádherný samec jaguára amerického. Naše fotopast také zachytila dva pytláky se záhadnými pytli a vaky na zádech. Doufám, že se podaří je odhalit. Potom jsme mluvili o moři a keporkacích. Byl to celkově krásný zážitek.
Alžběta Nováková
Vážení rodiče, milé žákyně, milí žáci a příznivci školy,
ZŠ a MŠ Kameničky Vás srdečně zve na vánoční jarmark,
který proběhne v pátek 29.11.2024 od 17:00 hodin v sokolovně. Předcházet mu bude rozsvěcení vánočního stromku v 16:30.
Kromě prodeje výrobků se můžete těšit také na fotokoutek, výrobní koutek, cukroví a něco dobrého k pití.
Část výtěžku z letošního jarmarku bude použito na dobročinné účely.
Budeme se těšit na Vaši návštěvu. Pořadatelé
ŘÍJEN V MŠ
V říjnu se Myšičky seznamovaly s tématem: „PODZIM V LESE“. Naučili jsme se poznávat lesní zvířátka, stromy, plody a barvy podzimu. Tvořili jsme obraz na výstavu pomocí různých technik (práce s barvou, modelínou, křídou, krepovým papírem,..). Zahráli jsme si divadélko, kde se děti proměnily ve zvířátka z lesa. Jako další téma, které se dětem velmi líbilo, bylo: „JAK CHUTNÁ PODZIM“. Ovoce a zeleninu jsme poznávali nejen z obrázku, ale také pomocí všech smyslů. Pomocí chuti děti musely poznat o jakou zeleninu či ovoce se jedná.
První říjnový týden kočičky poznávaly a sbíraly plody podzimu (jehličnaté a listnaté stromy, listy, žaludy, šišky a kaštany), ze kterých následně tvořily obrázky, zvířátka, hrály různé hry, a dokonce i cvičily. Se skřítkem Lesánkem pozorovaly v lese mravenečky a užily si i houbaření.
V měsíci říjnu si Sovičky užívaly poslední teplé paprsky sluníčka na vycházkách do přírody. Poznávaly stromy, plody podzimu, rozpoznávaly houby, připravovaly zvířátka na zimu a loučily se se stěhovavými ptáčky. Přírodniny a listy všech velikostí a barev použily na tvoření, malování, hru, pozorování a zkoumání. Vyslechly si přednášku od paní policistky na téma: „Vlastní bezpečí“. Říjen jsme zakončili společným dlabáním dýní a tvořením věnečků spolu s rodiči.
Účastnili jsme se také společných akcí. Děti si užily 2 divadélka: „O Červené Karkulce“ a „Za skřítky do lesa“. Myšičky a Kočičky si připravily odpolední program pro tatínky. S dětmi jsme připravili drobné pohoštění (sladké a slané šneky). Tatínci si s dětmi mohli vytvořit například: muchomůrku z klacíku a skořápky, lucerničku se vzorem ježečka či lišky nebo tvořili z přírodnin.
V listopadu nás čeká první návštěva sauny, drakiáda s rodiči, jarmark. Budeme se těšit. 😊
ZÁŘÍ V MŠ
Začátek školního roku začal zvesela. Přivítali jsme se s novými Myšičkami, Kočičkami i Sovičkami, hráli jsme seznamovací hry a seznamovali jsme s prostory MŠ i kolektivem.
V dalších týdnech se Myšičky učily, jaká je jejich značka, jak se jmenují ostatní kamarádi a jaká máme pravidla (Srdíčkové – všichni jsme kamarádi, Hračkové – každá hračka má svůj domeček, Pusinkové – s kamarády mluvíme hezky, Želvičkové – ve školce chodíme pomalu,..). Následně jsme se seznámili s tématem PODZIM, kde jsme si říkali, co k podzimu patří, jaké je počasí, naučili jsme se básničku s pohybem a tvořili jsme ježečka.
V září se Kočičky seznámily s novými kamarády, především ze třídy Myšiček, do naší třídy nastoupil pouze jeden nový kamarád. Společně jsme se naučili nové básničky, zdramatizovali jsme pohádku "O veliké řepě". Poznávali jsme různé druhy ovoce a zeleniny, které jsme i ochutnali a byli nám inspirací pro výtvarnou a pracovní činnost. Poslední zářijový týden jsme přivítali nové roční období a vyrazili pozorovat podzimní přírodu.
Sovičky - Ovoce a Zelenina - poznáváme, ochutnáváme , tvoříme a pečeme. Skřítek Podzimníček - práce dětí. Pohádka o Veliké řepě.
V Říjnu se budeme těšit na společně strávené chvíle s rodiči, divadélka pro děti či ukázku dravců 😊
Těžká jízda
První tři středy v září se pátá třída zúčastnila dopravní výchovy v Chrudimi. Den vždy začínal tím, že jsme se dopravili do Hlinska na vlakové nádraží, odkud jsme pokračovali vlakem do Chrudimi. Ve vlaku bylo celkem plno, ale vždy jsme si pohodlně sedli. Ve vlaku jsme potkali mnoho lidí, kteří si s námi povídali. Díky povídání nám čas strávený ve vlaku rychle utíkal. Na dopravní hřiště jsme šli pěšky. Po příchodu jsme se rozdělili na dvě skupiny. Jedna skupina šla vždy do učebny, kde opakovala testy a dopravní značky. Druhá skupina nasedla na kola a cvičila jízdy. Na dopravním hřišti jsme se setkali s kruhovým objezdem, se semafory, s přechody pro chodce a s různými značkami, podle kterých jsme se museli řídit. Poslední středa na dopravním hřišti byla náročná. Čekaly nás testy a jízdy. Pokud to zvládneme, dostaneme průkaz cyklisty. Nejdříve jsem šla dělat jízdu. Byla jsem ve stresu. Museli jsme půl hodiny jezdit. Během jízdy nás kontrolovali páni, kteří mají dopravní hřiště na starosti. Nakonec jsem to zvládla a šla jsem do učebny na testy. To jsem se bála ještě víc. Když jsme testy dopsali, vyměnili jsme si je ve dvojici a paní nám diktovala výsledky. Zjistila jsem, že mám všechno dobře. Začala jsem se radovat. Konečně jsem měla všechno za sebou. Po testech a jízdách následovala volná zábava. Vypůjčili jsme si šlapadla a jezdili jsme po celém dopravním hřišti. Po chvíli pán zapískal konec volné zábavy. Přišly výsledky! Každý z nás měl na sobě startovní číslo, podle kterých nás vyvolávali. Nejdříve řekli ty nejlepší výsledky. Zazněla čísla: 6, 9, 8 … Já jsem měla číslo 8 a měla jsem nula chyb. Byla jsem nadšená. Získala jsem průkaz cyklisty. Tímto bych chtěla poděkovat paní učitelce a paní asistence za skvělé zážitky.
Za 5. třídu Zorka Laštůvková